Moje ulubione gry karciane na początek zajęć.
W pracy jako terapeuta matematyczny moją ulubioną metodą jest nauka przez zabawę. Wszelkie gry pozwalają obniżyć poziom stresu oraz uniknąć stosowania nudnych ćwiczeniówek.
Chciałam dziś opisać 3 najczęściej stosowane przeze mnie gry karciane, które wykorzystuję gdy zaczynam pracę z nowym dzieckiem.
W każdą z opisanych gier, można grać już z dziećmi od 1 klasy podstawówki, ale również starsze dzieci bardzo lubią grać ze mną w te gry na zajęciach.
Pierwsza gra to nosi nazwę Jubiler.
Nie pamiętam skąd znam tą grę, więc nie podam autora. (Jeśli ktoś wie, kto jest autorem gry proszę o informację w komentarzu)
Co będzie potrzebne: talia kart złożona z liczb od 2 do 9 oraz Asy jako wartość 1.
Zasady gry:
-
Rozkładamy zakryte karty sześć rzędów po sześć kart.
-
Pierwszy gracz odkrywa dwie karty. Jeśli para odkrytych liczb daje w sumie 10 to zabiera karty, jeśli nie – traci kolejkę.
-
Teraz kolej na drugiego gracza – odkrywa kolejne dwie karty. Jeśli uda się zabrać parę dającą w sumie 10 to je zabiera.
-
Pierwszy gracz znowu odkrywa dwie i zabiera parę dającą 10 lub traci kolejkę.
-
Gra toczy się do zebrania wszystkich kart.
-
Wygrywa ten kto zbierze więcej kart – sztabek złota i zostaje Jubilerem.
Trzynastki i piętnastki
Co będzie potrzebne: pełna talia kart. W tej grze przyjmujemy następujące wartości dla figur karcianych J=11, Q=12, K=13, As=1 lub 14.
Zasady gry:
-
Rozkładamy odkryte karty w trzy rzędy po trzy kolumny.
-
Zadaniem jest zabranie pary kart dających sumę 15.
-
Jeśli nie da się zebrać 15 to gracz, żeby nie tracić ruchu bierze parę dającą sumę 13 lub samego Króla (13).
-
Jeśli nie ma możliwości ułożenia 15 i 13, gracz zabiera jedną kartę i wymienia ją na inną ze stosu pozostałej tali i kończy swoją kolejkę.
-
Za każdym razem kiedy gracz zabiera parę kart, puste miejsca uzupełniamy z pozostałej talii.
-
Gra toczy się do zebrania wszystkich kart lub kiedy nie będzie można wziąć 15 ani 13 a skończą się karty w talii.
-
Wygrywa ten kto zbierze więcej 15.
Oczko – Gra karciana.
Co będzie potrzebne: talia kart złożona z liczb od 2 do 10.
W tę grę mogą grać 2 lub 3 osoby.
Zasady gry:
-
celem gry jest uzbieranie przez graczy tylu kart by otrzymać sumę jak najbliżej liczby 21.
-
Jeśli uzbiera się równo 21 gracz musi wykrzyknąć OCZKO!
-
Pierwszy gracz bierze karty z zakrytej talii, dodając je po kolei, w każdej chwili może zakończyć branie kart.
-
To samo wykonuje drugi gracz.
-
Rundę wygrywa ten kto uzbiera sumę najbliżej liczby 21 lub równo 21.
-
Jeśli uzbiera się równo 21 gracz musi wykrzyknąć OCZKO!
Można wprowadzić punktację w grze: wygrana rundy 1 pkt. , zebranie Oczka 3 pkt.
-
Gramy przynajmniej 5 rund. Jak kończą się karty w talii, to tasujemy już zużyte i dodajemy do talii.
We wszystkich opisanych zabawach warto zwrócić uwagę, czy dziecko wykonuje obliczenia w miarę szybko, czy przelicza na palcach – jeśli jest to pierwszoklasista, to jeszcze może wykonywać te operacje na palcach i wolnym tempie, zwłaszcza w grze w Oczko, dziecko od drugiej klasy i starsze powinno w miarę swobodnie i dość szybko wykonywać obliczenia.
Jeśli spodobały Ci się te gry i chciałbyś poznać, więcej takich prostych gier, skorzystaj z mojego darmowego ebooka: 15 prostych zabaw doskonalących umiejętność liczenia w 15 minut dziennie.

