+48663356884

Moje ulubione gry karciane na początek zajęć.

W pracy jako terapeuta matematyczny moją ulubioną metodą jest nauka przez zabawę. Wszelkie gry pozwalają obniżyć poziom stresu oraz uniknąć stosowania nudnych ćwiczeniówek.

Chciałam dziś opisać 3 najczęściej stosowane przeze mnie gry karciane, które wykorzystuję gdy zaczynam pracę z nowym dzieckiem.

W każdą z opisanych gier, można grać już z dziećmi od 1 klasy podstawówki, ale również starsze dzieci bardzo lubią grać ze mną w te gry na zajęciach.

Pierwsza gra to nosi nazwę Jubiler.

Nie pamiętam skąd znam tą grę, więc nie podam autora. (Jeśli ktoś wie, kto jest autorem gry proszę o informację w komentarzu)

Co będzie potrzebne: talia kart złożona z liczb od 2 do 9 oraz Asy jako wartość 1.

Zasady gry:

  • Rozkładamy zakryte karty sześć rzędów po sześć kart.

  • Pierwszy gracz odkrywa dwie karty. Jeśli para odkrytych liczb daje w sumie 10 to zabiera karty, jeśli nie – traci kolejkę.

  • Teraz kolej na drugiego gracza – odkrywa kolejne dwie karty. Jeśli uda się zabrać parę dającą w sumie 10 to je zabiera.

  • Pierwszy gracz znowu odkrywa dwie i zabiera parę dającą 10 lub traci kolejkę.

  • Gra toczy się do zebrania wszystkich kart.

  • Wygrywa ten kto zbierze więcej kart – sztabek złota i zostaje Jubilerem.

Trzynastki i piętnastki

Co będzie potrzebne: pełna talia kart. W tej grze przyjmujemy następujące wartości dla figur karcianych J=11, Q=12, K=13, As=1 lub 14.

Zasady gry:

  • Rozkładamy odkryte karty w trzy rzędy po trzy kolumny.

  • Zadaniem jest zabranie pary kart dających sumę 15.

  • Jeśli nie da się zebrać 15 to gracz, żeby nie tracić ruchu bierze parę dającą sumę 13 lub samego Króla (13).

  • Jeśli nie ma możliwości ułożenia 15 i 13, gracz zabiera jedną kartę i wymienia ją na inną ze stosu pozostałej tali i kończy swoją kolejkę.

  • Za każdym razem kiedy gracz zabiera parę kart, puste miejsca uzupełniamy z pozostałej talii.

  • Gra toczy się do zebrania wszystkich kart lub kiedy nie będzie można wziąć 15 ani 13 a skończą się karty w talii.

  • Wygrywa ten kto zbierze więcej 15.

Oczko – Gra karciana.

Co będzie potrzebne: talia kart złożona z liczb od 2 do 10.

W tę grę mogą grać 2 lub 3 osoby.

Zasady gry:

  • celem gry jest uzbieranie przez graczy tylu kart by otrzymać sumę jak najbliżej liczby 21.

  • Jeśli uzbiera się równo 21 gracz musi wykrzyknąć OCZKO!

  • Pierwszy gracz bierze karty z zakrytej talii, dodając je po kolei, w każdej chwili może zakończyć branie kart.

  • To samo wykonuje drugi gracz.

  • Rundę wygrywa ten kto uzbiera sumę najbliżej liczby 21 lub równo 21.

  • Jeśli uzbiera się równo 21 gracz musi wykrzyknąć OCZKO!

    Można wprowadzić punktację w grze: wygrana rundy 1 pkt. , zebranie Oczka 3 pkt.

  • Gramy przynajmniej 5 rund. Jak kończą się karty w talii, to tasujemy już zużyte i dodajemy do talii.

We wszystkich opisanych zabawach warto zwrócić uwagę, czy dziecko wykonuje obliczenia w miarę szybko, czy przelicza na palcach – jeśli jest to pierwszoklasista, to jeszcze może wykonywać te operacje na palcach i wolnym tempie, zwłaszcza w grze w Oczko, dziecko od drugiej klasy i starsze powinno w miarę swobodnie i dość szybko wykonywać obliczenia.

Jeśli spodobały Ci się te gry i chciałbyś poznać, więcej takich prostych gier, skorzystaj z mojego darmowego ebooka: 15 prostych zabaw doskonalących umiejętność liczenia w 15 minut dziennie.

mockup ebook1 - 3 zabawy dzięki którym Twoje dziecko nie zauważy, że uczy się liczyć.
karty1 - 3 zabawy dzięki którym Twoje dziecko nie zauważy, że uczy się liczyć.