10 gier matematycznych z domino, które uczą i bawią!
10 gier matematycznych z domino, które uczą i bawią!
Chciałbym podzielić się z kilkoma pomysłami na gry matematyczne, które nie tylko uczą, ale także sprawiają radość. Gry te można grać zarówno samodzielnie, jak i z innymi graczami, co z pewnością dodaje im dodatkowej frajdy!
Poznaj 10 gier matematycznych z wykorzystaniem kości domino:
1. Porządkowanie Iloczynów
- Rozłóż zakryte kości domina na stole.
- Każdy uczeń wybiera pięć klocków domina, odwraca je do góry nogami i mnoży liczby na każdej ze stron.
- Uzyskane iloczyny należy uporządkować od najmniejszego do największego lub od największego do najmniejszego.
- Zachęcam do wprowadzenia elementu rywalizacji w grze! Gracze uporządkowują swoje klocki, a następnie obliczają różnicę między największą a najmniejszą liczbą. Gracz z największą (lub najmniejszą) różnicą wygrywa.
2. Wojna Mnożenia
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
- Każdy uczeń wybiera jedno domino
- Na trzy, uczniowie odwracają domino i mnożą kropki po jednej stronie przez kropki po drugiej stronie klocka.
- Gracz z największym iloczynem zdobywa klocki.
- Gra toczy się, aż skończą się klocki domina.
3. Porządkowanie liczb parzystych/nieparzystych
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
- Każdy uczeń wybiera jedno domino.
- Gracz dodaje, odejmuje lub mnoży kropki na klockach domina, a następnie sortuje wyniki według liczb parzystych lub nieparzystych.
- Zachęcam do wprowadzenia elementu rywalizacji w grze! Przed rozpoczęciem gry ustalcie zasady. Czy jakie działanie wykonują gracze na kropkach i co oznacza wygrana – gracz z największą liczbą parzystych czy nieparzystych wygrywa
- Wygrany w danej rundzie wygrywa klocki wszystkich graczy.
- Gra toczy się aż skończą się klocki domina.
4. Porządkowanie liczb pierwszych/złożonych
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
- Każdy uczeń wybiera jedno domino.
- Gracz dodaje, odejmuje lub mnoży kropki na klockach domina, a następnie sortuje wyniki według liczb pierwszych lub złożonych.
- Zachęcam do wprowadzenia elementu rywalizacji w grze! Przed rozpoczęciem gry ustalcie zasady. Czy jakie działanie wykonują gracze na kropkach i co oznacza wygrana – gracz z największą liczbą liczb pierwszych czy złożonych wygrywa
- Wygrany w danej rundzie wygrywa klocki wszystkich graczy.
- Gra toczy się aż skończą się klocki domina.
5. Porządkowanie liczb dziesiętnych
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
- Uczniowie wybierają pięć klocków domina i odwracają je.
- Jedna część to liczba całkowita, a druga to ułamek dziesiętny.
- Gracze porządkują powstałe ułamki dziesiętne od najmniejszego do największego lub od największego do najmniejszego – zasady ustalcie na początku gry.
- Następnie gracze obliczają różnicę między największym ułamkiem dziesiętnym a najmniejszym ułamkiem dziesiętnym.
- Gracz z największą (lub najmniejszą) różnicą wygrywa.
6. Porównywanie liczb dziesiętnych
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
Zadanie do pracy samodzielnej uczniów
- Uczniowie wybierają dwa klocki domina i odwracają je.
- Jedna część to liczba całkowita, a druga to liczba po przecinku.
- Uczniowie porównują oba powstałe ułamki dziesiętne.
- Zapisują swoje działania w zeszycie.
- UWAGA: Na początku zadania można określić ile przykładów ma zrobić uczeń.
UWAGA: Na początku zadania można określić ile przykładów ma zrobić uczeń.
Zabawa w parach
- Każdy gracz wybiera jedno domino.
- Następnie gracze porównują swoje ułamki dziesiętne.
- Gracz z największym (lub najmniejszym) ułamkiem dziesiętnym wygrywa – zasady ustalcie na początku gry
7. Dodawanie lub odejmowanie ułamków dziesiętnych
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
Zadanie do pracy samodzielnej uczniów
- Uczniowie wybierają dwa klocki domina i odwracają je.
- Jedna część to liczba całkowita, a druga to liczba po przecinku.
- Uczniowie dodają lub odejmują powstałe ułamki dziesiętne.
- Zapisują swoje działania w zeszycie.
UWAGA: Na początku zadania dobrze jest określić ile przykładów ma zrobić uczeń.
Zabawa w parach
- Uczniowie wybierają dwa klocki domina i odwracają je.
- Następnie gracze dodają lub odejmują swoje ułamki – działanie podajmy uczniom na początku gry
- Gracz z największą (lub najmniejszą) sumą lub różnicą wygrywa – zasady ustalcie na początku gry
8. Porównywanie ułamków zwykłych
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
Zadanie do pracy samodzielnej uczniów
- Uczniowie wybierają dwa klocki domina, odwracają je i ustawiają pionowo.
- Górna część to licznik, a dolna to mianownik.
- Uczniowie porównują utworzone ułamki.
- Zapisują swoje działania w zeszycie.
-
UWAGA: Na poczatku zadania dobrze jest określić ile przykładów ma zrobić uczeń.
Zabawa w parach
- Każdy gracz wybiera jedno domino, ustawia pionowo jak w opisie powyżej.
- Następnie gracze porównują swoje ułamki.
- Gracz z największym (lub najmniejszym) ułamkiem wygrywa – zasady ustalcie na początku gry
9. Porządkowanie ułamków zwykłych
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
- Uczniowie wybierają pięć klocków domina, odwracają je i ustawiają pionowo.
- Górna część to licznik, a dolna to mianownik.
- Gracze porządkują powstałe ułamki zwykłe od najmniejszego do największego.
- Następnie gracze obliczają różnicę między największym ułamkiem, a najmniejszym.
- Gracz z największą (lub najmniejszą) różnicą wygrywa – zasadę ustalcie wcześniej
10. Współrzędne
- Uczniowie zaczynają z zakrytymi klockami domina.
Zadanie do pracy samodzielnej uczniów
- Uczniowie rysują na kartce w kratkę układ współrzędnych – 2 kratki to jednostka na osiach
- Uczniowie nanoszą punkty, używając kropek na klockach domina. Jedna część to współrzędna x, a druga to współrzędna y.
UWAGA: Na początku zadania należy określić ile przykładów (punktów) ma zaznaczyć każdy uczeń.
Podobały Ci się gry?
Jeśli chcesz instrukcje do opisanych gier i zabaw matematycznych z domino zapisz się na newsletter i pobierz mini-ebooka