7 prostych gier karcianych na lekcje matematyki
Bardzo lubię korzystać z gier podczas pracy z uczniami. Uważam, że gry to doskonały sposób na utrwalanie umiejętności matematycznych, jednocześnie angażując naszych uczniów.
Postanowiłem podzielić się z kilkoma moimi ulubionymi grami, które wykorzystują talie kart.
Oto siedem gier matematycznych z użyciem kart, które sprawdzą się dla wielu dla uczniów z klas od 3 do 5 oraz starszych mających dyskalkulię lub inne specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
1. Wojna na mnożenie
- Będziesz potrzebować: jednej talii kart na gracza, bez figur.
- Aby uczynić grę bardziej wymagającą, można również usunąć jedynki (asy) i dwójki dla uczniów z klasy 4 i 5.
- Gracze odsłaniają górną kartę ze swojej talii, a pierwsza osoba, która pomnoży liczby i powie wynik na głos (niezbyt głośno jednak), zostaje zwycięzcą i zatrzymuje obie karty.
- W przypadku remisu, karty idą na środek, a zwycięzca następnej rundy zdobywa również ten stos.
2. Więcej lub Mniej niż 30
- W tej grze dzieci będą potrzebować 1-2 talii kart (według uznania).
Dla uczniów w klasie 3: usuwamy wszystkie figury z talii, As ma wartość 1
Dla uczniów od klasy 4: usuwamy z talii króle, Asy mają wartość 1, walety (J =11,) a damy 12. - Jeden gracz jest określany jako „Więcej niż 30”, a drugi jako „Mniej niż 30”.
- Każdy gracz dostaje połowę kart, a następnie odkrywają swoją górną kartę.
- Uczniowie mnożą te karty razem, a jeśli iloczyn jest poniżej 30, dziecko „Mniej niż 30” zatrzymuje karty, a jeśli jest większy niż 30, dziecko „Więcej niż 30” zatrzymuje karty.
- Jeśli wynosi dokładnie 30, karty pozostają w środku, a następny zwycięzca również je zabiera.
- Gra trwa, aż karty się skończą. Gracz z największą liczbą kart wygrywa.
3. Tysiące, Setki, Dziesiątki i Jedności
-
Użyj 1-2 talii kart i usuń wszystkie figury i dziesiątki. Asy są równe jedności.
-
Po przetasowaniu kart i podzieleniu ich na pół dla 2 graczy, każdy gracz odkrywa podaną przez ciebie liczbę kart.
-
Jeśli pracujesz z liczbami trzycyfrowymi użyj liczby 3. Z czterocyfrowymi to 4 i tak dalej.
-
Gracze mogą ułożyć karty, aby utworzyć dowolną liczbę.
-
Możesz im powiedzieć, że wygrywa największa liczba, ale ja lubię używać monety „Więcej lub Mniej„, aby wyznaczyć zwycięzcę. Są one łatwe do zrobienia, używając okrągłego plastikowego żetonu lub koła z pianki. Piszę „więcej” po jednej stronie i „mniej” po drugiej pisakiem. W ten sposób nikt nie zna zwycięzcy i nie poddaje się wcześnie.
-
Gdy obaj gracze będą mieć gotowe liczby, dzieci podrzucają monetę, aby zobaczyć, czy wygrywa najwyższa czy najniższa liczba, a zwycięzca zatrzymuje karty.
-
Ten z największą liczbą kart na końcu jest zwycięzcą.
4. Zbuduj Liczbę (Dużą liczbę albo najmniejszą liczbę)
- Ta gra wymaga zrozumienia systemu dziesiętnego i znaczenia cyfry w liczbie.
- Zacznij od wyjęcia figur i dziesiątek z talii. Asy mają wartość 1.
- Dzieci mogą stworzyć proste maty budowy liczby (np. pięciocyfrowej) na kartce, puste miejsca dla każdej wartości (jeśli skupiasz się na liczbach pięciocyfrowych potrzebujesz 5 kresek z grubą kreską pomiędzy setkami, a tysiącami).
- Aby zagrać w grę, potasuj karty i podziel talię na pół dla 2 graczy.
- Powiedz uczniom, w którą wersje gry grają: czy budują dużą liczbę czy jak najmniejszą.
- Gracze odsłaniają po jednej karcie i umieszczają ją na pustych miejscach na macie budowy liczby.
- Jak tylko zostanie umieszczona, nie może być usunięta!
- Tutaj zaczyna się główkowanie. Jeśli mamy grę „Buduj Dużą Liczbę” i gracz wylosuje 9, chciałby umieścić ją jak najbliżej początku liczby, a jeśli dostanie 2, chciałby umieścić ją blisko końca liczby…
- Gracz z największą (lub najmniejszą, jeśli grasz w tę grę) liczbą wygrywa.Uczysz ułamków dziesiętnych? To łatwo możesz zmienić w grę budowania ułamków dziesiętnych jak największych lub najmniejszych. Możesz nawet dodać kilka kart z jokerami jako zera!
5. Bitwa Ułamków
-
Celem tej gry jest porównywanie ułamków.
-
Użyj 1-2 talii kart (zależy jak długo chcesz by trwała gra). Zacznij od potasowania kart.
-
Wartość kart Asy = 11, Walety = 12, Damy = 14, Króle = 15.
-
Dzieci potrzebują kartki i ołówka, albo tablicy i markera do rozwiązania pewnych problemów.
-
Podziel talię, a każdy gracz odsłania 2 karty, które użyje do utworzenia ułamka.
-
Mniejsza liczba jest licznikiem, a większa jest mianownikiem.
-
Dzieci porównują ułamki, a większy ułamek wygrywa i zatrzymuje karty (chyba że wykorzystasz monetę „więcej/mniej”, jak opisałam powyżej.
-
Jeśli ułamki są równe, karty są umieszczane na środku, a zwycięzca następnej rundy również je zabiera.
6. Gra wyścig ułamków (Skracanie ułamków)
- Aby przygotować się do tej gry, wyjmij z talii asy.
- Wartość figur Walety = 12, Damy = 14, a Króle = 15
- Potasuj talię i podziel karty.
- Każdy gracz odsłania górne dwie karty ze swojego stosu i tworzy ułamek z mniejszą liczbą na górze.
- Pierwszy gracz (tak, to jest wyścig) który poprawnie skróci swój ułamek (o ile się da) może zatrzymać karty z tej rundy.
- W przypadku remisu, karty idą na środek na kolejnego zwycięzcę rundy.
- Jeśli karty gracza nie mogą zostać skrócone, drugi gracz może zatrzymać karty, POD WARUNKIEM, że poprawnie skróci własny ułamek. Jeśli nie, karty wracają do środka na kolejną rundę. Gracz z największą liczbą kart na końcu wygrywa.
7. Wojna ułamków niewłaściwych
- Uczniowie będą potrzebowali kartki lub tablicy do rozwiązania niektórych problemów w tej grze
- W tej grze As równa się jeden, Walety = 12, Damy = 14, a Króle = 15.
- Potasuj talie i podziel karty równo.
- Gracze odsłaniają górne 2 karty i tworzą ułamek niewłaściwy (większa liczba na górze).
- Każdy gracz przekształca ten ułamek na liczbę mieszaną, a największa liczba wygrywa (lub wykorzystujemy monetę „więcej/mniej”).
- Zwycięzca zatrzymuje karty, a gra trwa dalej.
- W przypadku remisu karty idą na środek i są zabierane przez zwycięzcę następnej rundy.
Podobały Ci się gry?
Jeśli chcesz więcej propozycji gier i zabaw matematycznych zapisz się na newsletter i pobierz ebooka