+48663356884
gra w karty na lekcjach matematyki 1024x602 - 7 prostych gier karcianych na lekcje matematyki

7 prostych gier karcianych na lekcje matematyki

Bardzo lubię korzystać z gier podczas pracy z uczniami. Uważam, że gry to doskonały sposób na utrwalanie umiejętności matematycznych, jednocześnie angażując naszych uczniów.

Postanowiłem podzielić się z kilkoma moimi ulubionymi grami, które wykorzystują talie kart.

Oto siedem gier matematycznych z użyciem kart, które sprawdzą się dla wielu dla uczniów z klas od 3 do 5 oraz starszych mających dyskalkulię lub inne specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.

1. Wojna na mnożenie

  • Będziesz potrzebować: jednej talii kart na gracza, bez figur.
  • Aby uczynić grę bardziej wymagającą, można również usunąć jedynki (asy) i dwójki dla uczniów z klasy 4 i 5.
  • Gracze odsłaniają górną kartę ze swojej talii, a pierwsza osoba, która pomnoży liczby i powie wynik na głos (niezbyt głośno jednak), zostaje zwycięzcą i zatrzymuje obie karty.
  • W przypadku remisu, karty idą na środek, a zwycięzca następnej rundy zdobywa również ten stos.

2. Więcej lub Mniej niż 30

  • W tej grze dzieci będą potrzebować 1-2 talii kart (według uznania).
    Dla uczniów w klasie 3: usuwamy wszystkie figury z talii, As ma wartość 1
    Dla uczniów od klasy 4: usuwamy z talii króle, Asy mają wartość 1, walety (J =11,) a damy 12.
  • Jeden gracz jest określany jako „Więcej niż 30”, a drugi jako „Mniej niż 30”.
  • Każdy gracz dostaje połowę kart, a następnie odkrywają swoją górną kartę.
  • Uczniowie mnożą te karty razem, a jeśli iloczyn jest poniżej 30, dziecko „Mniej niż 30” zatrzymuje karty, a jeśli jest większy niż 30, dziecko „Więcej niż 30” zatrzymuje karty.
  • Jeśli wynosi dokładnie 30, karty pozostają w środku, a następny zwycięzca również je zabiera.
  • Gra trwa, aż karty się skończą. Gracz z największą liczbą kart wygrywa.

3. Tysiące, Setki, Dziesiątki i Jedności

  • Użyj 1-2 talii kart i usuń wszystkie figury i dziesiątki. Asy są równe jedności.

  • Po przetasowaniu kart i podzieleniu ich na pół dla 2 graczy, każdy gracz odkrywa podaną przez ciebie liczbę kart.

  • Jeśli pracujesz z liczbami trzycyfrowymi użyj liczby 3. Z czterocyfrowymi to 4 i tak dalej.

  • Gracze mogą ułożyć karty, aby utworzyć dowolną liczbę.

  • Możesz im powiedzieć, że wygrywa największa liczba, ale ja lubię używać monety „Więcej lub Mniej„, aby wyznaczyć zwycięzcę. Są one łatwe do zrobienia, używając okrągłego plastikowego żetonu lub koła z pianki. Piszę „więcej” po jednej stronie i „mniej” po drugiej pisakiem. W ten sposób nikt nie zna zwycięzcy i nie poddaje się wcześnie.

  • Gdy obaj gracze będą mieć gotowe liczby, dzieci podrzucają monetę, aby zobaczyć, czy wygrywa najwyższa czy najniższa liczba, a zwycięzca zatrzymuje karty.

  • Ten z największą liczbą kart na końcu jest zwycięzcą.

ulozenie liczb z kart mat4fun 1024x602 - 7 prostych gier karcianych na lekcje matematyki

4. Zbuduj Liczbę (Dużą liczbę albo najmniejszą liczbę)

  • Ta gra wymaga zrozumienia systemu dziesiętnego i znaczenia cyfry w liczbie.
  • Zacznij od wyjęcia figur i dziesiątek z talii. Asy mają wartość 1.
  • Dzieci mogą stworzyć proste maty budowy liczby (np. pięciocyfrowej) na kartce, puste miejsca dla każdej wartości (jeśli skupiasz się na liczbach pięciocyfrowych potrzebujesz 5 kresek z grubą kreską pomiędzy setkami, a tysiącami).
  • Aby zagrać w grę, potasuj karty i podziel talię na pół dla 2 graczy.
  • Powiedz uczniom, w którą wersje gry grają: czy budują dużą liczbę czy  jak najmniejszą.
  • Gracze odsłaniają po jednej karcie i umieszczają ją na pustych miejscach na macie budowy liczby.
  • Jak tylko zostanie umieszczona, nie może być usunięta!
  • Tutaj zaczyna się główkowanie. Jeśli mamy grę „Buduj Dużą Liczbę” i gracz wylosuje 9, chciałby umieścić ją jak najbliżej początku liczby, a jeśli dostanie 2, chciałby umieścić ją blisko końca liczby…
  • Gracz z największą (lub najmniejszą, jeśli grasz w tę grę) liczbą wygrywa.Uczysz ułamków dziesiętnych? To łatwo możesz zmienić w grę budowania ułamków dziesiętnych jak największych lub najmniejszych. Możesz nawet dodać kilka kart z jokerami jako zera!
budowa liczby 1024x724 - 7 prostych gier karcianych na lekcje matematyki

5. Bitwa Ułamków

  • Celem tej gry jest porównywanie ułamków.

  • Użyj 1-2 talii kart (zależy jak długo chcesz by trwała gra). Zacznij od potasowania kart.

  • Wartość kart Asy = 11, Walety = 12, Damy = 14, Króle = 15.

  • Dzieci potrzebują kartki i ołówka, albo tablicy i markera do rozwiązania pewnych problemów.

  • Podziel talię, a każdy gracz odsłania 2 karty, które użyje do utworzenia ułamka.

  • Mniejsza liczba jest licznikiem, a większa jest mianownikiem.

  • Dzieci porównują ułamki, a większy ułamek wygrywa i zatrzymuje karty (chyba że wykorzystasz monetę „więcej/mniej”, jak opisałam powyżej.

  • Jeśli ułamki są równe, karty są umieszczane na środku, a zwycięzca następnej rundy również je zabiera.

6. Gra wyścig ułamków (Skracanie ułamków)

  • Aby przygotować się do tej gry, wyjmij z talii asy.
  • Wartość figur Walety = 12, Damy = 14, a Króle = 15
  • Potasuj talię i podziel karty.
  • Każdy gracz odsłania górne dwie karty ze swojego stosu i tworzy ułamek z mniejszą liczbą na górze.
  • Pierwszy gracz (tak, to jest wyścig) który poprawnie skróci swój ułamek (o ile się da) może zatrzymać karty z tej rundy.
  • W przypadku remisu, karty idą na środek na kolejnego zwycięzcę rundy.
  • Jeśli karty gracza nie mogą zostać skrócone, drugi gracz może zatrzymać karty, POD WARUNKIEM, że poprawnie skróci własny ułamek. Jeśli nie, karty wracają do środka na kolejną rundę. Gracz z największą liczbą kart na końcu wygrywa.

7. Wojna ułamków niewłaściwych

  • Uczniowie będą potrzebowali kartki lub tablicy do rozwiązania niektórych problemów w tej grze
  • W tej grze As równa się jeden, Walety = 12, Damy = 14, a Króle = 15.
  • Potasuj talie i podziel karty równo.
  • Gracze odsłaniają górne 2 karty i tworzą ułamek niewłaściwy (większa liczba na górze).
  • Każdy gracz przekształca ten ułamek na liczbę mieszaną, a największa liczba wygrywa (lub wykorzystujemy  monetę „więcej/mniej”).
  • Zwycięzca zatrzymuje karty, a gra trwa dalej.
  • W przypadku remisu karty idą na środek i są zabierane przez zwycięzcę następnej rundy.

Podobały Ci się gry?

Jeśli chcesz więcej propozycji gier i zabaw matematycznych zapisz się na newsletter i pobierz ebooka

ebook 15 prostych zabaw mat4fun joanna cichocka 1 - 7 prostych gier karcianych na lekcje matematyki